När olyckan varit framme…

Ibland inträffar sådant som man helst vill undvika, med plåt-, lack- och/eller plastskador som följd. När det hänt börjar du med att boka tid för skadebesiktning hos oss. Det gör du enkelt online för att vi ska kunna hjälpa dig snabbare med att få bilen lagad igen. 

Skadebesiktning

Innan bilen kan repareras måste en skadebesiktning göras, idag kan skadebesiktningen ske digitalt eller på plats hos oss. Om din bil är försäkrad hos Volvia eller Trygg-Hansa kan du göra anmälan direkt i deras app. För skadebesiktning på plats hos oss behöver du boka tid, det gör du enkelt i vårt bokningssystem

Förenkla din skadebesiktning

Traditionellt åker du till verkstaden och får skadan besiktigad innan du kan lämna in den för reparation. Nu kan du som har Volvia försäkring eller Trygg-Hansa försäkring istället använda appar som guidar dig till anmälan och bra fotografier. Du slipper komma hit och besiktiga bilen om det är mindre skador. Normalt kan vi bestämma åtgärd av skada från fotografier i ca 80 % av fallen, kanske med lite kompletterande frågor. Eventuellt kan du behöva komma in på besiktning ändå, men då kontaktar vi dig för att göra en skadebesiktningsbokning

Så funkar fotobesiktning via app: 1. Välj ansluten verkstad > 2. Fota skadorna direkt i appen > 3. Skicka in > 4. Verkstaden kontaktar dig med förslag till tid för reparation.

Förutom skadeanmälan och fotografering av skadan finns det mycket annat i appen som hitta verkstad, kontaktuppgifter, att bila utomlands, barn i bil etc.

skadeverkstad karlstad

Hos Helmia finns hyrbil för alla tillfällen och behov!

Hos oss kan du boka din hyrbil till din reparation. Vi har avtal med de flesta försäkringsbolagen och allt från Renault Clio och Volvo V90 till stora transportbilar och minibussar.

Om du har hyrbilstillägg i din försäkring hjälper vi dig att boka en hyrbil vid skadebesiktningen. Läs mer om våra hyrbilar via: https://helmia.se/aga/hyrbil/

Anmäla skada till ditt försäkringsbolag

Olika bilförsäkringar har olika villkor, t.ex. olika hög självrisk eller vilka regler som gäller för hyrbilsersättning. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller för just din försäkring.

På länkarna nedan kan du anmäla skadan direkt till ditt försäkringsbolag

Följ ditt Volvia skadeärende direkt i “Mina sidor”

Vi vill göra skadeprocessen så enkel och smidig som möjligt för dig. Därför kan du nu följa de flesta av dina skadeärenden direkt på Mina sidor. När du har loggat in på Mina sidor i appen eller på Volvia.se får du snabbt en överblick över ditt skadeärende.

I Följ min skada ser du:

  • om skadeanmälan är mottagen
  • om den börjat behandlas
  • om du behöver komplettera med något
  • preliminära besked
  • slutbesked
  • Du kan även följa verkstadsflödet hos oss steg för steg på Mina sidor.

Vad händer sen?

När skadebesiktningen är genomförd hos oss eller inskickad digitalt, gör vi en skadevärdering för beräkning av reparationstider, som vi skickar till försäkringsbolaget tillsammans med besiktningsprotokoll och foton.

När vi fått svar från försäkringsbolaget beställer vi reservdelar och tillbehör till din bil för reparation och lackering. Om vi upptäcker fler skador eller behov av åtgärder under reparationen kontaktar vi alltid dig.

När du ska lämna bilen till oss

För att vi ska ta hand om din bil på bästa sätt är det några saker du bör tänka på

  1. Töm bilen på personliga tillhörigheter
  2. Vänligen montera ner takbox samt plocka ur bilbarnstol och hundbur
  3. Tvätta bilen innan inlämning till oss. Har du svårt att hinna med det kan vi tvätta bilen mot en avgift
  4. Lägg fram låsbult för hjul och nyckel till dragkrok
  5. Skadeanmälan – kan göras direkt på försäkringsbolagets hemsida, skriftligen och skickas med post eller på plats hos oss, så hjälper vi dig

Skadehantering – steg för steg

När du råkat ut för en olycka följer vi alltid samma process. Är du osäker på någon del i hanteringen? Tveka inte att kontakta oss!

  1. Kollision eller skadetillfälle
  2. Skadeanmälan – kan göras direkt på försäkringsbolagets hemsida, skriftligen och skickas med post eller på plats hos oss, så hjälper vi dig.
  3. Skadebesiktning – kan göras digitalt via app eller vår kundservice, eller på plats hos oss (då behöver du först boka en tid). Efter detta görs en kalkyl över nödvändiga reparationer till försäkringsbolaget, som de i sin tur skall godkänna. 
  4. Bokning av skadereperation – vi kommer överens om när skadan skall repareras, hjälper dig med ev. bokning av hyrbilunder skadeperioden och ger dig ett beräknat datum då bilen bör vara klar. Därefter beställer Helmia reservdelar från biltillverkaren och planerar bilens resa i våra olika processer – plåt, glas, lackering och montering.
  5. Inlämning av bil.
  6. Utförande av reparation, lackeringsarbete och ihopmontering. Därefter gör vi en efterkontroll av arbetet
  7. Utlämning av bil – vi ringer upp dig och meddelar att bilen är klar och när du kan hämta den. Om du ska betala självrisk gör du det till oss i samband med att du hämtar bilen – sedan sköter vi resterande kontakt med försäkringsbolaget.

 

Välkommen till våra skadecenter!

Helmia driver skadecenter för personbil och transportbilar i Karlstad, Sunne, Karlskoga och Filipstad. På våra anläggningar i Torsby och Arvika skadebesiktar vi bilar som repareras på Sunne Skadecenter

Våra skadetekniker och lacktekniker är specialutbildade på Volvo, Ford, Renault & Dacia. Vi använder alltid originaldelar när din bil repareras.

Helmia är godkända enligt riktlinjerna för Kvalitetssäkrad Skadeverkstad, som är det högsta branschkravet – innebärande att vi är underställda branschorganisationerna MRF och BIL Sweden samt Volvo Cars kvalitetssäkringsprogram för skadecenter, som säkerställer att din bil blir reparerad enligt fabrikens föreskrifter. Vi jobbar i moderna, funktionella lokaler, har tillgång till den senaste informationen om våra bilar och har de specialverktyg som reparationerna kräver. Vi eftersträvar så miljövänlig drift som möjligt och är ISO-certifierade både för kvalitet- och miljö.

Den tekniska utvecklingen inom bilindustrin går snabbt. För en skadeverkstad är det av vikt att hålla sig ajour med de gällande tekniska föreskrifterna. Kvaliteten på skadereparationen är avgörande för bilens fortsatta säkerhet – vilket är mycket viktigt för dig som bilägare och du kan alltid var säker på att vi har reparerat din bil enligt aktuella anvisningar så att den behåller krocksäkerhet och funktion även efter en reparation.